معمولا فرزندانی که پدر و مادر بازیگر دارند و خودشان هم به حرفه بازیگری رو می‌آورند، با این اتهام روبرو هستند که به‌خاطر مناسبات خانوادگی و حمایت والدین وارد سینما شده‌اند، اما اجازه بدهید با یک قیاس مع‌الفارق و ذکر دو نمونه درخشان در تاریخ سینما از این جماعت رفع اتهام کنیم؛ چارلی چاپلین و استن لورل هر دو فرزندان پدر و مادری بازیگر هستند، هرچند والدینی که شهرت و محبوبیتی – دست‌کم به اندازه پسرانشان- نداشتند اما استعداد آنها را در بازیگری به ارث بردند و خود به چهره‌هایی بزرگ و بی‌تکرار در سینما تبدیل شدند.
کد خبر: ۱۳۷۰۱۴۴
نویسنده علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر
تعداد بازدید : 90

چاپلین که یک‌تنه بار آثارش را به دوش می‌کشید و با تسلط در بازیگری، فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی، تهیه‌کنندگی، تدوین و آهنگسازی نامش را برای همیشه به‌عنوان بهترین کمدین تاریخ ثبت کرد و لورل هم همراه الیور هاردی، بی‌چون و چرا بهترین زوج کمدی تاریخ سینما شدند و همه تیم‌های دونفره کمدی و چه بسا غیرکمدی را به رده‌های پایین‌تر درخشش فرستادند.

نکته جالب اینکه چاپلین و لورل چند سال قبل از ورود به سینما و شهرت و محبوبیت، در گروه تئاتری فرد کارنو با هم همکار بودند، البته همانجا هم نبوغ و استعداد چاپلین سرآمد بود و لورل به‌عنوان بازیگر ذخیره چاپلین فعالیت می‌کرد. عکس مشترک و تماشایی آنها در همین گروه کارنو در جست‌و‌جویی اینترنتی در دسترس است؛ همان‌که همه گروه پیراهن‌های سفیدی به تن دارند و چاپلین جوان و بدون شمایل آشنای ولگرد کوچک و آن سبیل، دستش را روی شانه لورل او هم جوان – چاپلین یک سال از لورل بزرگتر بود- گذاشته است.

برخلاف چاپلین که برای درخشش، نیازی به همراهی کمدین بزرگ دیگری نداشت و با آن شمایل ولگرد، جهانی را می‌خنداند و قلبشان را تسخیر می‌کرد، تقدیر این بود نمک و استعداد لورل با همراهی و همدلی الیور هاردی جلوه‌گر شود. تناقض فیزیکی آنها به‌عنوان بازیگرانی چاق و لاغر، در ترکیب با هنر و استعدادشان در استفاده از میمیک و موقعیت‌ها و متن‌های درخشان، معجون خوشمزه‌ای می‌ساخت. ضمن اینکه به جز بلاهت شمایلی، هرکدام امضاها و موتیف‌های خود را هم برای خنداندن داشتند؛ هاردی نگاه رو به دوربینش را و لورل هم آن گریه کردن‌ها و تکان دادن گوش‌ها را. روایت شده لورل به‌خاطر مشکلات شنوایی از خدمت سربازی معاف شده بود، اما باتوجه به مهارت ویژه لورل در استفاده از گوش، می‌توان چهره مسئولان ارتش آمریکا در فریب احتمالی که در این زمینه خورده‌اند را تصور کرد!

نکته مهم دیگر اینکه لورل و هاردی، هم در دوران سینمای صامت و هم در دوران ناطق، با هنری که داشتند گلیم خود را از آب بیرون کشیدند و برخلاف خیلی از بازیگران صامت که با ورود صدا به سینما نتوانستند موفقیت گذشته خود را تکرار کنند، در دوران ناطق هم چراغ محبوبیتشان روشن بود. برای ما مخاطبان ایرانی تماشای نسخه‌های دوبله با صداهای ماندگار زنده‌یادان حسن عباسی (لورل) و عزت‌الله مقبلی (هاردی) هم لطف خودش را دارد.

بهترین زوج کمدی تاریخ سینما که در 107 فیلم با همدیگر همبازی بودند و در 12 فیلم دیگر حضور افتخاری داشتند، برای اولین بار سال 1921 و در فیلم کوتاه و صامت «سگ خوشبخت» با هم همکاری کردند، البته نه به‌عنوان زوج کمدی بلکه در دو نقش متفاوت از شمایل آشنایشان در سال‌های بعد. لورل نقش اصلی فیلم را بازی می‌کرد، جوانی که به‌خاطر ناتوانی در پرداخت اجاره او را از خانه بیرون می‌اندازند و هاردی هم دزدی است که سر راه لورل سبز می‌شود. هرچقدر هاردی در این فیلم دزدی دست و پاچلفتی است، اما بعدا با همدستی همین لورل، چه دزدی‌های بی‌ضرر و بی‌نقصی که از قلب‌های ما نکردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها